Europenii, in alerta
In Spania, de pilda, fuga companiilor multinationale spre tarile din est a inceput deja sa-si faca simtite efectele in patru sectoare ale industriei. Constructia de automobile, productia de componente pentru masini, siderurgia si electrocasnicele sint domeniile cele mai prejudiciate de acest fenomen. Sindicatele se tem ca noile tari membre ale UE vor beneficia, "asa cum a facut Spania la momentul respectiv", de conditii avantajoase pentru atragerea de investitii. "Vrem ca membrii Comisiei Europene sa impiedice ca o intreprindere sa beneficieze de stimulente fiscale intr-o tara, cu pretul concedierii miinii de lucru in alta tara", subliniaza Rafael Cana, purtator de cuvint al Confederatiei sindicale catalane UGT, potrivit caruia "ameliorarea productivitatii" este o modalitate de combatere a problemei.
Dislocarea productiei in tarile din est a costat Catalonia pierderea in ultimii sase ani a aproximativ 6.500 de locuri de munca si a altor 5.800 indirect, potrivit UGT. Si nu doar multinationalele par sa priveasca spre est: doar in anul 2003, au disparut din cauza acestui fenomen 20a din totalul locurilor de munca existente in sectorul componentelor de autoturisme, afectat de criza companiilor Lear si Valeo din Catalonia. La care se adauga si mutarea in Slovacia a 10a din productia de autoturisme Seat Ibiza.
A doua migratie de capital
Cresterea PIB-ului unor tari arata directia pe care o iau marile companii: din tarile bogate catre tarile cu economii emergente. Prin aceasta observatie, Joaquin Trigo, responsabil al departamentului economie al grupului Foment, aminteste de una din variabilele cu cea mai mare incidenta in exilarea industriilor care folosesc intensiv mina de lucru: costul de productie. In tarile tarile central si est-europene, precum Ungaria, care aveau initial salarii mici si legi permisive, o data