Faptul ca Republica Moldova se va afla in curand la granita Uniunii Europene a determinat in ultimele luni o inmultire a luarilor de pozitie internationale pe tema viitorului acestei tari. In ciuda faptului ca Parlamentul European a adoptat la sfarsitul anului trecut o rezolutie care afirma ca Republica Moldova are dreptul sa spere ca va fi si ea integrata, Uniunea Europeana nu da sanse de integrare Republicii Moldova pentru urmatorii cinci ani. In acelasi timp, desi planul de federalizare conceput de Moscova a fost respins pentru moment, dependenta economica a Moldovei fata de Rusia are toate sansele sa se accentueze in continuare. In lipsa unei posibilitati reale de a alege intre un viitor alaturi de Europa sau unul alaturi de Rusia, cetatenii moldoveni uzeaza deocamdata de singura libertate de optiune pe care o pot valorifica: aceea de a pleca sa lucreze in strainatate.
Imediat dupa vama Sculeni, pe stanga, la nici cativa kilometri de fasia de granita, un monument scorojit strapunge ceata ce acopera lunca Prutului. O fantoma a comunismului - secera si ciocanul puse in cruce - iti atrag atentia. Pe partea cealalta, ruinele unui colhoz, candva mandria raionului Ungheni, devenit peste noapte adapost pentru cainii vagabonzi.
Sa strabati "europeana" care leaga Romania de Chisinau e o adevarata aventura. Asfalt incretit, gropi la fiecare suta de metri si o sosea ingusta ca o ulita. De-o parte si de alta, case saracacioase, din chirpici, vopsite cu "saneala".
Pe sosea, un adevarat bazar al masinilor: de la Volgi vechi si Lade peticite, incarcate pana la refuz cu varza sau mere, pana la Mercedesuri de ultimul tip.
Intre granita si Chisinau nu sunt decat doua localitati mai rasarite: Ungheni si Calarasi.
Nu stii insa cand ai intrat in oras sau cand iesi. Singurele semne: blocuri inalte, ca niste cutii