Românii au înregistrat cea mai dinamică evoluţie a numărului de calculatoare la mia de locuitori. În ultimii şase ani, procentul celor ce au acces la Internet a crescut de la 8,3% la peste 21,1%. Totuşi, românii folosesc Internetul în special pentru documentare (68,4%), pentru amuzament (22,4%) sau pentru contacte directe. Doar patru procente din utilizatorii de Internet au apelat cel puţin o dată la magazinele on-line, pentru a achiziţiona diverse produse. Comparativ cu alte ţări europene, România se află pe ultimul loc în ceea ce priveşte valoarea totală anuală a comerţului on-line. De fapt, în Europa de Est, 90% din operaţiunile de comerţ electronic sînt realizate în doar trei state: Cehia, Ungaria şi Polonia. Din acest punct de vedere, România pare să fie ţara extremelor. Pe de o parte, tot mai mulţi concetăţeni devin specialişti în industria IT&C şi ţinte ale vînătorilor de capete, iar pe de altă parte - serviciile oferite de calculator în general şi de Internet în special sînt exploatate la minim, comparativ cu alte ţări din zonă. Acesta ar fi unul dintre motivele pentru care în ultimii patru ani au intrat în incapacitate financiară
cel puţin trei mari site-uri româneşti destinate magazinelor on-line. În anul 2003, IT&C-ul a reprezentat 3% din PIB, ceea ce poate fi un semnal pozitiv pentru dezvoltarea magazinelor virtuale. În acelaşi an, valoarea totală a vînzărilor on-line este sub un milion de dolari. Sociologii spun că românii sînt, în această privinţă, mai conservatori decît celelalte popoare din Balcani. Astfel, comerţul prin comenzi poştale a fost evaluat pentru 2003 la aproximativ 55 de milioane de dolari, valoare aproximativ egală cu cifra de afaceri a comerţului on-line din Ungaria. Analiştii economici au însă o altă explicaţie referitoare la volumul scăzut de tranzacţii on-line. Aceştia spun că în România nu s-a ajuns încă la acele stand