- Social - nr. 35 / 20 Februarie, 2004 Autori de prestigiu, sub coordonarea lui Michel Vovelle, profesor emerit la Universitatea Paris I, pun la dispozitia cititorului roman o adevarata fresca a sec. al XVIII-lea european, privind omul luminilor. Prin cele zece roluri sociale prezentate in carte, ca: Nobilul, Razboinicul, Omul de afaceri, Omul de litere, Omul de stiinta, Artistul, Exploratorul, Functionarul, Preotul, Femeia, se incearca a se cuprinde intreg spectrul socio-politic al epocii respective. Plecand de la premisa ca omul este o fiinta simtitoare, cugetatoare, ganditoare, stapana, libera pe fata pamantului, traieste in societate inavutind stiintele si artele cu o bunatate si rautate specifice, si-a pus stapani, s-a lasat stapanit, si-a facut legi de convietuire, cu toate acestea, cand il examinam de aproape, de multe ori ne miram de josnicia si cruzimea cu care se intineaza adesea acest rege al naturii. Fata de evul mediu intunecat, Omul luminilor a evoluat mult spre bine, oferindu-se alta perspectiva istorica, aici apar virtutile spiritului cavaleresc ca un atribut esential al secolului luminilor. Patruns de fascinatia artelor frumoase, ale literaturii si filozofiei, Omul luminilor apare ca un tip elevat, cu trasaturi nobile indispensabile, "sa dea Dumnezeu sa vina un veac al binefacerii si al omeniei", pentru a se atinge un astfel de ideal este nevoie a se recurge la un demers constient voluntarist. Dar sa prezentam succint cele zece tipologii din Omul luminilor. Nobilul _ cu valorile sacre si profane, cu un cod moral si social bine definit, prin care onoarea, virtutea, curajul, instruirea ii asigura gloria si bunastarea, era ceea ce se numea gentilomul european. Dar si imaginea recurenta a nobilului degenerat, debil, injosit, neputincios, avar, steril si vicios, care este inserat in toata literatura franceza de la Balzoc la Maupassant si Zola.