CFR Marfa si concernul german Siemens au parafat, saptamana trecuta, un contract cadru pentru livrarea a 40 locomotive Diesel catre partea romana, afacere estimata la aproximativ 80 mil. euro, potrivit unor surse apropiate discutiilor.
Parafarea contractului cadru este de fapt un pas premergator incheierii contractului comercial, dupa care va fi incheiat si contractul de finantare. Dupa afacerea de peste 321 mil. euro cu CFR Calatori, Siemens ar putea semna astfel in saptamanile urmatoare un contract si cu CFR Marfa, ceea ce ii consolideaza pozitia de cel mai important furnizor pentru industria romaneasca de material rulant.
Potrivit ultimelor informatii disponibile, contractul comercial nu va beneficia de garantii de stat, in schema de finantare fiind implicata banca germana West LB. Consultantul CFR Marfa pe probleme de finantare ale acestui contract este firma PricewaterhouseCoopers.
Siemens urmeaza sa livreze 10 locomotive Diesel din Germania, urmand ca restul sa fie asamblate de un partener local, care va fi ales dintre Electroputere Craiova, Faur Bucuresti si Remar Cluj.
Companiile de stat din sectorul feroviar au nevoie sa-si modernizeze propriile parcuri, in conditiile in care concurenta va deveni din ce in ce mai acerba in perspectiva aderarii Romaniei la piata unica europeana.
CFR Calatori a fost principalul beneficiar de garantii de stat la creditele contractate, in timp ce ceilalti operatori feroviari au incercat sa caute finantare fara sprijinul statului. Astfel, CFR Marfa s-a imprumutat in decembrie 2002 printr-o emisiune de circa 120 mil. euro de pe pietele externe de capital, operatiune intermediata de bancile Deustche Bank si Citibank. Pe de alta parte, spre deosebire de CFR Calatori, CFR Marfa este concurata puternic de operatorii privati aparuti pe piata tranasporturilor ferovi