Despre ce ar urma concret sa fie vorba? In fapt, de a schimba reglementarile in tot ceea ce priveste concurenta, pentru a le face compatibile cu reglementarile europene in domeniu si, apoi, bineinteles, de a le aplica! Lista este mare: reglementarile privind ajutorul de stat in diferitele sale forme posibile, facilitatile (extrem de consistente in Romania) privind accelerarea privatizarii, investitiile majore (sau cu impact semnificativ), zonele libere, zonele defavorizate, zonele miniere, toate acestea stabilite mai de mult sau mai de curand pentru a ocoli interdictia de principiu, impusa de apartenenta la Organizatia Mondiala a Comertului, FMI si Banca Mondiala, de a se utiliza facilitati comerciale, vamale sau monetare, generale sau sectoriale, care sunt considerate de natura a distorsiona piata interna si pietele internationale. Nu intram aici in filozofia acestei interdictii, care este discutabila. Pentru ca este discutabil sa pui pe acelasi plan, al nefolosirii de facilitati, tari subdezvoltate, care abia incearca sa-si creeze industrii, cu tari dezvoltate, care au deja industrii competitive, create insa la vremea lor tocmai utilizandu-se respectivele facilitati. Dar, daca aceasta este regula actuala generala, si Romania, odata ce si-a asumat-o, trebuie evident s-o respecte!
Acum, cand din punctul de vedere al apartenentei directe la piata unica a Uniunii Europene, ca "piata interna", desi transfrontaliera, trebuie desigur ca nu numai regula generala sa fie respectata, dar si diferitele tertipuri folosite pentru a o ocoli sa fie revocate. Astfel, in ce priveste facilitatile acordate investitiilor majore cu impact semnificativ (considerate cele de peste 1 milion de dolari) - care sunt exceptarile de la plata taxelor vamale pentru utilaje tehnologice, instalatii si echipamente necesare investitiei sau posibilitatea deducerii unei cote de 20% din valoa