Turbocapitalismul. La motoarele auto moderne, turbina este dispozitivul care preia jetul de gaze rezultat din procesul de ardere si il transforma in lucru mecanic suplimentar, vehiculele devenind astfel adevarati bolizi pe roti. Cand intra turbocompresorul in functiune, si o masina diesel, de regula...
Turbocapitalismul
La motoarele auto moderne, turbina este dispozitivul care preia jetul de gaze rezultat din procesul de ardere si il transforma in lucru mecanic suplimentar, vehiculele devenind astfel adevarati bolizi pe roti. Cand intra turbocompresorul in functiune, si o masina diesel, de regula mai lenesa, tasneste de sub tine. Probabil aceasta comparatie au avut-o in vedere politologii occidentali cand au descris capitalismul de tranzitie al tarilor din est drept turbocapitalism, adica un capitalism creat in forta, cu grabire, cu o frenezie bolnava a imbogatirii. Iar daca facem trimitere la Romania, turbocapitalismul este o realitate mult mai vivace decat la altii, un joc de artificii pe cerul sumbru al saraciei generalizate a populatiei si a statului jecmanit la sange de noii imbogatiti peste noapte, adica de turbocapitalisti. Ei ii lasa cu mult in urma pe unguri, cehi sau polonezi, deoarece au beneficiat de "turbocompresorul" numit lipsa de autoritate a statului. Spre deosebire de celelalte tari foste comuniste, unde statul a functionat totusi in paralel cu partidul comunist, la noi statul a fost confiscat de regimul dictatorial - ceea ce a insemnat o sansa nesperata pentru armatele de oportunisti iesiti dupa 1989 din Partidul Comunist si din structurile Securitatii. Ei au preferat multa vreme ca statul roman sa ramana slab, contribuind direct la incetinirea elaborarii unei noi legislatii si la intarzierea reformelor, pentru a putea acumula cat mai mult din averea publica. O avere, desigur, a "nimanui". Ne confruntam, asadar, cu o boala so