Treceti granita cu dramAcum 2
Pe 25 ianuarie 2002, se lansa in cadrul UNATC un proiect extrem de incitant – dramAcum – , care isi propunea promovarea si sustinerea dramaturgiei contemporane, printr-o necesara si autentica conectare la pulsul teatrului european, resimtita ca vitala. Un demers coerent, sustinut financiar de Fundatia Ratiu Romania, care miza pe intilnirea fecunda dintre dramaturg si regizor, cu rezultate benefice de ambele parti.
In lipsa unor studii pertinente si a unor antologii de texte contemporane, proiectul a reprezentat modalitatea cea mai viabila de a aduce in prim-plan piese straine si romanesti de impact, reusind sa impuna o atitudine si sa certifice un interes din ce in ce mai vizibil in aceasta zona. Doua au fost directiile in jurul carora s-au focalizat preocuparile dramAcum: organizarea unui concurs de dramaturgie romaneasca adresat autorilor tineri (limita de virsta fiind 26 de ani) si lansarea unor texte de ultima ora din dramaturgia straina, prin traduceri din limbi de circulatie restrinsa (islandeza, suedeza, norvegiana, macedoneana). Din cele 115 texte primite in concurs, membrii fondatori ai proiectului – Andreea Valean, Gianina Carbunariu, Radu Apostol, Alexandru Berceanu si Nicolae Mandea – au selectat 16, unele dintre ele bucurindu-se de spectacole-lectura, iar altele urmind sa fie montate, cum este cazul textului Punami de Peca Stefan (foarte bine primit la lectura cu public din octombrie 2003), in regia lui Alexandru Berceanu, la Teatrul Bulandra. Piese explorind un tip de marginalitate la limita dintre violent si poetic, cu un limbaj a carui incisivitate este dublata de inflexiuni lirice, au beneficiat de inventive montari: Drept ca o linie de Luis Alfaro, in regia lui Radu Apostol, Ma cheama Isbjorg. Sint o leoaica de Havar Sigurjonsson, in regia Gianinei Carbunariu, K+M+R+L de Mattias Anderson, regia