Cititorii romani se bucura in ultima vreme de aparitiile mai noi ale scriitorului englez David Lodge, dar si de lucrarile mai vechi ale acestuia, multumita Editurii Polirom, initiatoarea unei serii de literatura universala.
David Lodge este una dintre figurile cele mai active si prolifice ale literaturii engleze (are, de la debutul din 1961 si pina acum, mai mult de 30 de lucrari, romane si studii literare), iar cartile lui s-au bucurat intotdeauna de succes. Acest succes este explicabil. Romanele lui sint amuzante, tematica vizeaza subiecte contemporane si, de ce nu, se citesc usor, captivind. Putini stiu ca Lodge a fost si un scenarist apreciat (el a scris scenariul cunoscutului serial The People Next Door), iar unele dintre cartile lui au fost si ele ecranizate. Lodge a descoperit reteta succesului, folosind aceasta formula in mai multe romane, riscind sa devina un tipar, o schema care se repeta la nesfirsit; doar actiunile, personajele crosetate pe acest tipar sint diferite.
Muzeul britanic s-a darimat nu face exceptie de la acest tipar. De fapt, este chiar originalul, matrita. Aparut in 1965, este printre primele romane ale englezului (mai exact, al treilea) si se poate considera ca are, pina la un anumit punct, conexiuni cu biografia autorului.
Pe scurt, subiectul romanului ar fi acesta: intr-o dimineata de noiembrie, Adam Appleby se trezeste in minusculul apartament, ingrijorat ca sotia lui ar putea fi insarcinata. Probabilitatea aceasta nu ar provoca angoasa daca tinara familie nu ar avea deja trei copii. Catolici „practicanti“ („catolic, catolic, dar esti practicant?“ – intrebare suspicioasa adresata cel mai des tinerilor catolici), ei nu pot apela la mijloacele contraceptive.
Metodele rudimentare – calendarul, masurarea temperaturii – sint ironizate din primele pagini: „Se lansasera in casatorie cu citeva idei vagi d