In ultima perioada a crescut simtitor numarul programelor care incearca sa le dezvolte romanilor spiritul antreprenorial si care incurajeaza initiativa privata. Initiate de diferite companii, de organizatii neguvernamentale si chiar de asociati studentesti, aceste programe se adreseaza in majoritate tinerilor care vor sa-si deschida o afacere.
Exista insa si programe destinate anume unor categorii care indeobste reusesc mai greu sa-si intemeieze o afacere, ca de exemplu femeile cu situatie familiala dificila sau persoanele din mediul rural. Astfel de programe promoveaza Asociatia Integra Romania (IRO), infiintata in iunie 2000 si sponsorizata de grupul financiar Citigroup. Asociatia are deocamdata birouri numai in judetele Bihor si Brasov, dar deruleaza proiecte de dezvoltare economica si in judetele Timis, Mures si Cluj.
Pana in 2007, activitatea urmeaza sa se extinda si in Timisoara, Arad, Sighisoara si Bucuresti, spune Eniko Malacea, director executiv al IRO, Filiala Brasov. "Dorim sa-i ajutam pe oameni sa-si construiasca propriile afaceri, dar si sa actioneze cu integritate si profitabilitate - sa devina, cum spunem noi, insule de integritate, contribuind la transformarea comunitatii din care fac parte". Asociatia ofera servicii de consultanta, organizeaza training si acorda imprumuturi, in special pentru persoanele defavorizate, micii intreprinzatori, afacerile de familie si populatia rurala implicata in afaceri agricole sau in mici afaceri productive.
La inceput, programul se adresa numai femeilor aflate in situatii familiale dificile, dar ulterior la IRO au venit pentru ajutor si persoane care aveau deja o mica afacere si doreau s-o dezvolte. "In momentul de fata, o mare parte dintre clienti au doar idei de afaceri pe care doresc sa le verifice, sa le analizeze impreuna cu noi. Piata se maturizeaza si asta ne buc