Mircea Mihalevschi
Tragic vs deriziune. Devenirea categoriilor teatrului
Editura Ex-Ponto, Constanta,
2003, 200 p.
Anca Maniutiu
Carnavalul si ciuma. Poetici teatrale in oglinda
Casa cartii de stiinta, Cluj-Napoca, 2003, 204 p.
Filologii
In mai multe privinte, cele doua carti pe care le semnalez foarte pe scurt aici pot fi considerate semnificative pentru cimpul profesional destul de rarefiat al cercetarii noastre teatrologice.
In primul rind, autorii, Anca Maniutiu si Mircea Mihalevschi, sint de formatie filologica (intimplator, romanisti amindoi). La o repede privire asupra exegezei dramatice autohtone din ultimele decenii, e uimitor in ce mare masura este ea dominata de literati, in conditiile in care facultatile de teatru au dat permanent absolventi de „teatrologie“. Si totusi, de la Valentin Silvestru la Ion Vartic, de la Irina Coroiu, Ludmila Patlanjoglu, Miruna Runcan, Marian Popescu, C.C. Buricea-Mlinarcic sau Victor Scoradet la Sebastian-Vlad Popa, Iulia Popovici si Mihaela Michailov, sirul filologilor se prezinta – iata! – convingator.
In al doilea rind, aceeasi formatie ii impinge pe cei doi catre priviri cuprinzatoare, comparatiste. Dupa cum se stie, Literele presupun la noi specializarea in cel putin una, daca nu doua literaturi straine, plus cursuri de „universala si comparata“. De-a lungul deceniilor, catedrele filologice de diverse specialitati de la Bucuresti, Iasi sau Cluj au furnizat constant traducatori si exegeti eminenti ai dramaturgiei lumii.
In sfirsit, s-ar putea identifica in cele doua carti o tendinta catre explorarea structurilor textului si ale spectacolului teatral, catre identificarea evolutiilor genului. O inclinatie – adica – teoretizanta mai larga…
Ghelderode si Artaud
Carnavalul si ciuma, cartea rece