Încântarea cronicarului care nu doar îşi propune să consemneze un fapt de artă ci se poate bucura deplin de el, nu este o întâmplare de fiecare zi. Când şi când însă au loc şi asemenea întâmplări, printre ele numărându-se şi spectacolul Via Paris. De France... ou bien d^ailleurs, desfăşurat în cadrul zilelor francofoniei, ca urmare a colaborării dintre Alianţa Franceză Constanţa şi Teatrul de Balet “Oleg Danovski”. Miezul întregului spectacol l-a constituit creaţia coregrafului francez de origine română, Gigi Căciuleanu, în dublă ipostază de interpret al propriilor sale coregrafii şi de plăsmuitor al unor ţesături coregrafice pentru interpreţii Teatrului de Balet “Oleg Danovski”.
Revenit mereu în ţară, începând din 1991, la Bucureşti şi apoi la Constanţa, cu Théâtre Chorégraphique de Rennes et de Bretagne şi cu compania sa pariziană, sau concepând coregrafii pentru un grup de dansatori români de dans contemporan sau pentru interpreţii Teatrului de Balet “Oleg Danovski”, Gigi Căciuleanu ne-a familiarizat treptat cu stilul său. Descifram coordonatele acestui stil încă de acum treisprezece ani – şi astăzi putem spune că ele sunt o constantă – drept “O mulţime de idei risipite cu generozitate pe parcursul partiturii coregrafice, care îmbracă aspecte patetice, senzuale, dramatice, contrabalansate adeseori de un umor fin, marca spirituală a coregrafului cât şi a interpretului Gigi Căciuleanu”. Ceea ce am mai putea adăuga astăzi acelor constatări este pe de-o parte capacitatea coregrafului de a epura mişcarea de o prea mare concreteţe a sentimentului, de a o abstractiza în oarecare măsură, fără a o usca însă, fără a o secătui interior şi pe de altă parte existenţa continuă a unei imagini scenice de o marcată plasticitate, în care mişcarea, costumul şi elementul de decor fuzionează deplin.
“Scenariul choreopoetic” al primei piese prezentate, St