Exista arte mai discrete, care nu sar in ochi, dar sunt la fel de importante ca toate celelalte, se fac cu aceleasi eforturi, ba uneori chiar cu mai multa munca, iar valoarea rezultatelor este adesea Exista arte mai discrete, care nu sar in ochi, dar sunt la fel de importante ca toate celelalte, se fac cu aceleasi eforturi, ba uneori chiar cu mai multa munca, iar valoarea rezultatelor este adesea ignorata de marele public. Cel putin la noi.
Muzica de teatru este una dintre acestea. Sigur, e vorba de muzica pur si simplu, compusa si orchestrata cu mijloace similare oricarui alt tip de muzica, dar are particularitati si conditionari. Pentru excelenta in muzica de scena, Iosif Hertea, reputat folclorist, a fost premiat anul acesta in cadrul Galei UNITER de la inceputul acestei saptamani.
- De ce muzica de teatru? Aduce aceasta creatie in anonimat satisfactii destule? Nu e mai eficient sa inregistrezi CD-uri si sa dai concerte? De unde aceasta putere de a sta in umbra?
- Pot sa dau un singur raspuns pentru toate aceste intrebari: eu nu am avut de gand sa compun muzica de scena. Atunci cand am terminat Conservatorul, stiind ca nu poti trai din a compune muzica, mi-am gasit un loc de munca si am ales folclorul, avusesem noroc de profesori buni si imi placea foarte mult. Norocul meu a fost ca au apelat la mine niste studenti la teatru, in calitate de folclorist, pentru a le gasi texte si muzica. Asa am pasit, discret, in teatru si asta a facut ca acest domeniu sa ramana pentru mine pana astazi un hobby, o ocupatie de placere. Daca ar fi fost o profesiune, nu era scutita de toate neplacerile, asa ca ma bucura faptul ca teatrul a ramas pentru mine o pasiune. Colaborarea cu regizorii de teatru e imprevizibila, uneori mai rara decat mi-as dori eu.
- Ce face Iosif Hertea in restul timpului, dat fiind ca teatrul e o ocupatie "de timp liber"?
- P