Scaderea de anul trecut a dobanzilor la creditele in lei, dar mai ales perspectivele incurajatoare in acest domeniu, au dus la o accelerare a dezvoltarii serviciilor de factoring pe piata romaneasca, veniturile obtinute de banci din acest produs crescand in ultimii sase ani de peste zece ori. Potrivit unui studiu al Factors Chain International (FCI) - asociatia companiilor care ofera acest tip de pachet financiar, companiile romanesti au rulat anul trecut prin factoring contracte in valoare de 225 milioane de euro, comparativ cu doar 20 milioane de Euro, de exemplu, in 1998.
Factoringul consta in posibilitatea pe care bancile o acorda agentlor economici de a le sconta efectele primite in schimbul marfurilor livrate. Acest serviciu a devenit atractiv odata cu scaderea ratei dobanzii, intrucat dobanda se scade din suma pe care comerciantul o are de incasat. Astfel, agentul economic isi asigura finantarea, urmarirea incasarii creantelor, precum si protectia impotriva riscurilor de neplatt, cedand btncii, cu titlu de vanzare sau de gaj, creantele aparute din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti. Banca va realiza profit in masura in care va reusi sa recupereze sumele scontate.
La ora actuala, potrivit statisticii FCI, sase mari banci din Romania ofera produse de factoring, rulajele in 2003 fiind de 90 milioane de euro pentru piata interna si 135 mil euro pentru piata externa. Intre cele sase se numara BCR, BRD, Romexterra si Unicredit.
In 1998 veniturile bancilor din factoring erau de numai 20 mil euro. Acestea au crescut anual, ajungand in anul 2003 la un volum cumulat de 225 mil euro. Ritmul rapid de crestere poate indica o intensificare a schimburilor si a nevoii de lichiditati a agentilor economici, confruntati cu o concurenta tot mai puternica.
Tendinta este de crestere a factoringului a