Teoria Rolurilor de Echipa Belbin reprezinta rezultatul a peste noua ani de cercetari in domeniul comportamentului uman si contributiei la locul de munca realizate de catre Meredith Belbin si echipa sa. Rezultatul acestor cercetari a fost publicat pentru prima oara in anul 1981, iar teoria rolurilor de echipa a fost imediat recunoscuta si acceptata de mediul academic si de afaceri ca reprezentand un instrument foarte important de management al resurselor umane.
Rolul de Echipa este definit de Meredith Belbin ca "tendinta specifica unei persoane de a se comporta, contribui si interactiona cu cei din jur". Belbin si echipa sa au identificat noua astfel de roluri reprezentand combinatii unice de aspecte comportamentale pozitive si negative. In practica, o persoana este capabila sa abordeze doua, trei sau chiar patru roluri preferate, principale. Aceeasi persoana poate detine cateva roluri secundare, pe care sa le abordeze atunci cand situatia o cere, si un numar de roluri pentru care nu este potrivita, pe care de fapt trebuie sa le evite. Distributia acestor roluri deriva din profilul personal ce se realizeaza prin captarea prin mijloace specifice a perceptiei proprii si a perceptiei observatorilor (colegi, manager, subordonati, colaboratori, clienti etc.) asupra comportamentului persoanei respective.
In plus fata de profilul personal se poate realiza si un profil al postului detinut de persoana respectiva. Multitudinea de informatii obtinute la nivelul individual, al posturilor si al intregii echipe fac din teoria rolurilor de echipa un instrument excelent de evaluare individuala, management a dezvoltarii personale, construire si dezvoltare a echipei, conducere a echipei, selectie a candidatilor pentru un anumit post, educatie manageriala.
Evaluarea personala
Asa cum am precizat deja evaluarea cara