La zece ani de la disparitia dramaturgului Eugen Ionescu, Festivalul "Coup de theatre", organizat la Bucuresti de Institutul Francez, s-a incheiat cu premiera uneia dintre cele mai cunoscute piese La zece ani de la disparitia dramaturgului Eugen Ionescu, Festivalul "Coup de theatre", organizat la Bucuresti de Institutul Francez, s-a incheiat cu premiera uneia dintre cele mai cunoscute piese purtand aceasta semnatura - Scaunele. Spectacolul, produs in scopul unui schimb cultural romano-francez (reprezentatiile in limba romana vor fi urmate de altele in limba franceza, mai intai la Festivalul de Teatru de la Sibiu, apoi in cateva orase franceze), ar putea intra in repertoriul Teatrului Bulandra, la sala "Toma Caragiu", unde s-a si jucat pana acum. In viziunea lui Felix Alexa, aparenta de realism ascunde nucleul metafizic ce face din cele doua personaje - Batrana si Batranul - intrupari ale tuturor oamenilor traitori intr-un timp al insingurarii. Oana Pellea si Razvan Vasilescu sunt cei doi actori carora regizorul le-a pus pe umeri povara unor personaje simptomatice pentru teatrul ionescian, in care sentimente obsedante, precum teama de moarte, panica, singuratatea, lipsa comunicarii, vidul dureros, sunt traduse in actiuni scenice foarte dificil de jucat in lipsa unui reper psihologic. Cei doi reusesc insa trecerea acestui prag, in unele momente devenind efigiile fiintei umane complet dezorientate de apropierea momentului extinctiei. Agitatia de care sunt cuprinsi aproape din senin - dupa ce mai intai isi delimiteaza, prin schimburi de replici de o perfecta banalitate, in care repetitiile sunt la ele acasa, propriul univers arid, sterp - este expresia acestei cumplite dezorientari. Imposibil de suportat, tensiunea ce creste o data cu apropierea sfarsitului - care ameninta sa devina violent tocmai atunci cand refuzi sa-i accepti iminenta - genereaza un soi de dinamica a