Anul trecut, la inceputul verii, Claire Bishop, co-directoarea masterului de curatorie de la Royal College, venea in Romania pentru a lua pulsul artei contemporane de la noi. Dupa o saptamana Anul trecut, la inceputul verii, Claire Bishop, co-directoarea masterului de curatorie de la Royal College, venea in Romania pentru a lua pulsul artei contemporane de la noi. Dupa o saptamana petrecuta aici, timp in care la Iasi si Bucuresti arta contemporana a fost disecata de un ochi critic avizat si impartial, Claire Bishop a scris "Romania Report", text care cu siguranta nu a placut celor in mainile carora se afla, din punct de vedere organizatoric si financiar, destinele artei contemporane de la noi. In schimb, a fost un articol care a mers direct la sufletele adevaratilor artisti, cei care inca mai spera ca si aici se poate face ceva, in conditiile unui buget extrem de redus si ale unui interes la limita de avarie. Pe 1 mai 2004, Claire Bishop s-a aflat din nou la Bucuresti, de aceasta data fiind insotita si de Enrico David, artist si profesor la Slade School of Fine Arts, Londra. In cadrul neconventional al atelierului Liei si al lui Dan Perjovski, am avut, pentru cateva ore, sentimentul ca inca se mai poate sa auzi si un altfel de discurs decat cel al "realizarilor" contabilizate de romani. Pe de o parte, Claire Bishop si Enrico David - veniti dintr-o tara in care demersul artistic este cu totul diferit, in care atitudinea critica are fundamente in primul rand artistice, si numai apoi economice. Pe de alta parte, Cosmin Costinas, Ciprian Muresan, Adrian Guta, Stefan Tiron, Lia si Dan Perjovski - artisti si curatori dintr-o tara in care demersul artistic este aproape imposibil de realizat in lipsa unor eforturi supraomenesti si in care atitudinea critica are fundamente abia la urma artistice, cele care primeaza fiind de natura materiala, intr-o tara in care lupta cu ment