Un veritabil Cannes romanesc se desfasoara pe Dimbovita, sincron cu festivalul de pe Coasta de Azur – sincron si compensatoriu in acest mai…, mai florar decit oricind, nu numai climatic si vegetal, ci si prin anvergura numerica si calitativa a evenimentelor cinematografice concentrate si suprapuse in programul lunii in curs. E un spor exceptional al ofertei (externe) si o consistenta tulburatoare a noutatilor manageriale (private sau tot externe) de sub fiecare titulatura: Festivalul Filmului European, Festivalul Filmului Australian, lansarea programului editiei a treia a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), care va incepe spre sfirsitul lunii, la timp pentru a apuca sa ajunga la Cluj cei care-si vor fi incheiat programul de pe Croisette. Si lista este incompleta.
De ce sincron si compensatoriu? 1. Pentru ca nici un film romanesc (de lung metraj) nu va fi proiectat la Cannes, nici in concurs, nici in restul selectiei oficiale sau in sectiunile paralele ori anexe ale festivalului. 2.
Pentru ca nici un film romanesc nu a trecut proba preselectiei si nu a reusit sa intre in competitia de la TIFF, profilata, cum se stie, pe filmele de inceput (primul si al doilea opus), iar in sectiunea informativa, intitulata Zilele filmului romanesc, o singura pelicula era cu certitudine apta sau se putea incumeta pentru proba unei proiectii publice, la data conferintei de presa din 6 mai. 3. Este aceeasi singura pelicula care reprezinta Romania in festivalul local al filmului european, totodata… 4. Aceeasi unica noua productie pe care sistemul in functie e in stare s-o scoata in premiera in acest an pina in luna mai inclusiv: Damen Tango de Dinu Tanase (dupa cele trei premiere care fusesera programate ferm pentru lunile noiembrie-decembrie 2003, in urma proiectiilor de la „Gala“ din toamna, dar au fost decalate pentru ianuarie-martie 2004: Niki A