Tema Întâlnirii din luna aprilie de la Clubul Prometheus " confruntarea între generaţiile literare " ne aşteptam să încingă spiritele participanţilor mai mult decât a făcut-o. S-a discutat îndeajuns de potolit, dincolo de cele câteva inflamări patetice, deşi poziţiile vorbitorilor au fost, măcar în câteva puncte, clar divergente. |n deschidere, Nicolae Manolescu, pentru a impulsiona discuţia, a formulat câteva întrebări (la care avea şi răspunsul, cum s-a văzut din intervenţiile sale ulterioare): există azi cu adevărat o confruntare între generaţii, asemănătoare aceleia din anii "30 ai veacului trecut? Nu asistăm numai la un schimb de ştafetă? Sunt inevitabile conflictele între generaţii, despărţirile, fenomenele de ruptură? Există o legătură între schimbările politice, cum au fost, la noi, cele din 1989, şi schimbările de canon estetic?
Luând primul cuvântul, Alex. Ştefănescu a spus că lupta dintre generaţiile literare el o vede ca pe una din expresiile competiţiei literare, un fapt generalizat, toţi scriitorii dintr-o epocă fiind înscrişi într-o cursă, într-o competiţie al cărei arbitru este publicul. Din public face parte şi criticul, desigur, şi se poate întâmpla ca un scriitor să-l aibă în vedere, când scrie, numai pe acesta, astfel cum l-a avut în vedere Eminescu pe Maiorescu.
Ioana Pârvulescu a vorbit despre "bătrâni " şi "tineri " ca exponenţi ai unor mentalităţi, nedependente, în fond, de vârstă. Conflictul de mentalităţi apare în fiecare epocă, după cum tot în fiecare epocă apar modificări ale gustului literar. Mai grave decât conflictele între generaţii i se par Ioanei Pârvulescu acelea din interiorul generaţiilor, lipsa de solidaritate intelectuală şi impostura acelora care pretind că există literar numai pentru că aparţin unui grup (unei "generaţii "). Intervenind, N. Manolescu a întrebat dacă tinerii citesc operele pe care