Europa poate crea un campion industrial in sectorul naval, dupa modelul gigantului aerospatial transnational EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), considera Olaf Berlien, membru in Consiliul de Administratie al grupului german de inginerie ThyssenKrupp. Intr-un interviu acordat cotidianului german Welt am Sonntag, Olaf Berlien, responsabil cu divizia maritima a grupului Thyssen si cu activitatea sa de fuziuni si achizitii, a declarat ca modelul EADS, in cadrul caruia nici o tara nu detine control absolut, poate fi aplicat si in domeniul constructiilor maritime. Grupul aerospatial european, format in 2000 prin fuziunea celor mai mari companii de profil din Franta, Germania si Spania, are o structura manageriala duala, care include directori executivi si presedinti francezi si germani. Saptamana trecuta, ThyssenKrupp a devenit cel mai mare constructor naval din Europa, detronand concurentul francez controlat de stat DCN, prin preluarea producatorului german de submarine HDW. Contractul, semnat dupa mai multi ani de negocieri, va conduce la formarea unei companii cu vanzari anuale de aproximativ 2,2 miliarde de euro si o forta de munca de 9.300 de angajati. In opinia unor analisti, tranzactia ar putea facilita un acord cu companiile franceze de profil Thales si DCN, dupa modelul intelegerilor care au condus la formarea grupului EADS si al producatorului franco-german de medicamente Aventis, la sfarsitul anilor '90. "Vorbim de un domeniu de activitate unde se poate crea un echilibru franco-german. Contractul dintre HDW si Thyssen poate fi doar inceputul", a anticipat analistul Elie Cohen, directorul institutului francez de cercetare CNRS. Constructiile navale europene, sector care are in jur de 350.000 de angajati, sunt impartite pe doua segmente contrastante. Pe de o parte este domeniul militar, de inalta tehnologie, care beneficiaza de contracte import