* "Suveranitate deplina" sau "suveranitate limitata"? * Conducerea "fortei multinationale", lasata in suspensie Imediat dupa prezentarea in Consiliul de Securitate al ONU a proiectului de rezolutie americano-britanic, dezbaterile, cu usile inchise, ale textului au si inceput, fiind de asteptat ca ele sa nu fie lipsite de asperitati. In linii mari, documentul prevede "crearea unui guvern interimar suveran al Irakului", care urmeaza sa intre in functie la 30 iunie, si aproba o prezenta militara straina si dupa aceasta data. Autoritatea Provizorie a Coalitiei isi va inceta existenta, iar seful acestui organism (Paul Bremer) isi va incheia misiunea si se va intoarce in America. Formal, ocupatia va lua sfarsit, chiar daca trupele straine nu vor fi retrase. Aceste prevederi principale ridica insa mai multe semne de intrebare. In primul rand, cat de suveran va fi guvernul interimar? Intr-o analiza a corespondentului BBC, se arata ca, initial, unele oficialitati americane au optat pentru formularea "suveranitate limitata", idee respinsa insa, intrucat evoca teoria brejnevista de trista amintire care cauta sa justifice ocuparea, in 1968, a Cehoslovaciei de catre trupele Tratatului de la Varsovia (minus Romania). Reprezentantii SUA (si ai Marii Britanii) vorbesc acum de "suveranitate deplina", dar ramane de vazut daca asigurarile lor vor putea invinge scepticismul unora dintre membrii Consiliului de Securitate. Componenta guvernului interimar urmeaza sa fie desemnata de Autoritatea Provizorie, cu acordul ONU si al liderilor politici irakieni, deci membrii acestui guvern nu vor fi alesi in mod democratic, alegerile fiind prevazute doar la sfarsitul anului 2005. In aceste conditii, puterile guvernului interimar vor fi, in mod inevitabil, foarte limitate. De pilda, chiar daca, formal, va avea dreptul sa controleze veniturile obtinute de pe urma titeiului, bugetul pe anul curen