- Social - nr. 105 / 29 Mai, 2004 "Vira ancora!" "Mola parama pupa! Mola si prova!" Nava se desprindea incet, aproape imperceptibil, de cheu. Pluteam pentru prima oara cu atributiuni depline de ofiter mecanic maritim de cart... stagiar, e drept, dar nu cadet... Telegraful din comanda salii masinilor tarai strident. Maneta de raspuns fu impinsa cu putere de ofiterul de cart la indicatia TVN - "Toata Viteza Inapoi". "Gavrila", motorul principal, cum il botezase seful mecanic, se tura furios, invartind elicea in sens invers acelor de ceasornic. "Vira ancora prova!" - se auzea vocea comandantului in difuzoarele navei. "Slobozia", cargobotul de 4.800 de tone deadweight (tone marfa), se dezlipea de cheu, ridicand ancora de pe fundul bazinului vechi din portul Constanta. La sapte metri sub apa, in burta vaporului, podeaua din Camera de Comanda a salii masinilor se legana incet, precum un afon pe ringul de dans. Eram, in sfarsit, pe ape. O noua comanda la telegraf: FII - "Foarte Incet Inainte", urmata gradual de II - "Incet Inainte", si vaporul se orienta catre iesirea din port pe senalul navigabil ce te scotea in rada la Constanta. Cele sase pistoane cu diametrul de 44 de centimetri ale MP-ului (motorul principal) cloncaneau, incercand sa-si reintre in "ritmul normal de viata", acela de a bate 24 de ore din 24, pentru ca noi, marinarii de pe "Slobozia" si marfa, sa ajungem cu bine la viitoarea destinatie, mereu alta... Prudent, asistat de remorcherele Capitaniei, vaporul isi croia drum printre celelalte nave acostate in danele portului Constanta. 72 la numar, in 1985... Cate or mai fi acum in functiune? Aveam sa raman pe cargoul "Slobozia" pana in 1992. Sapte ani cat o viata. Etrava cu bulbul "sparge-val" se avanta pe sub valuri, despicandu-le, si simteam cum uriasul de fier prinde putere. Sufla ca un animal marin de proportii, rupand spinarile valurilor