Proastele obiceiuri ale vamesilor romani l-au scos din sarite pe secretarul responsabil cu realizarea Coridorului paneuropean IV, Herwig Novak. Intr-un interviu acordat Deutsche Welle, acesta a tinut sa evidentieze neajunsurile de la granita romaneasca: pierderea de timp din cauza formalitatilor vamale si "micile" atentii cerute de vamesi.
Novak a luat contact cu realitatea din Romania cu prilejul unei calatorii efectuate cu un tren ce a plecat din Istanbul (Turcia) si care a avut drept destinatie orasul Köln (Germania).
Este vorba de o garnitura experimentala, formata din 17 vagoane, in care au luat loc specialisti din mai multe state si care constituia, de fapt, un transport test pentru fezabilitatea cailor ferate. Initiativa a apartinut concernului automobilistic Ford, care cauta solutii pentru transportul mai rapid si mai ieftin al motoarelor fabricate in Turcia catre centrele de asamblare din Germania.
Dupa o prima etapa, in Turcia, unde viteza medie nu a depasit 30 de kilometri la ora, garnitura s-a impotmolit in solul moale si in liniile vechi din Bulgaria. In Romania, nu terasamentele erau marea problema a calatorilor, ci tratamentul la care au fost supusi de vamesii romani.
"Am asteptat circa patru ore la Curtici si... numai pe baza unei mici atentii, a unui cadou, am putut sa ne continuam drumul. Nu exista alte sanse de a circula mai departe. Daca nu cunosti limba, nu se gasesc anumite documente, disparute undeva intr-un birou...", declara Novak. Responsabilul european a mai spus ca romanii au fost deosebit de atenti si amabili fata de transportul-test.
In ciuda faptului ca existau deja doua locomotive, una electrica si una diesel, pentru cele 17 vagoane, feroviarii romanii au insistat sa preia transportul cu o locomotiva proprie.
Secretarul responsabil cu realizarea Coridorului paneurop