(Foto: )
Privatizarea ultimei redute a flotei statului roman se apropie cu pasi repezi. Maine, la ora 16,00, la sediul APAPS va avea loc deschiderea plicurilor ce contin ofertele finale pentru negocierea directa, metoda de privatizare aleasa in acest caz.
Numai ca, in spatele privatizarii Petromin se ascund interese mari, cu toate ca, din companie nu a ramas mare lucru, cel putin in ceea ce priveste activele. Si ne gandim aici, in special, la navele vandute la preturi cu mult mai mici decat cele din scripte. La acest moment, C.N.M. Petromin S.A.
mai detine in patrimoniu doar doua vase, „Kavo Maleas“ si „Kavo Matapas“, aflate la conservare in danele 83 si respectiv 113 ale portului Constanta Sud-Agigea. Insa, conditiile puse de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, in subordinea careia se afla APAPS, pentru societatile ofertante nu arata ca Petromin ar fi tocmai o oferta de lepadat.
Astfel, cei care doresc sa se faca proprietari pentru Companie trebuie sa demonstreze ca au avut, in ultimii trei ani, o cifra de afaceri de peste 50 de milioane de dolari.
Putini dintre shippingistii romani au dezvoltat o asemenea cifra de afaceri, iar in ceea ce-i priveste pe cei care ravnesc, din motive pe care le vom contura in articolul de fata, la bunurile Petromin, nu au inregistrate, cel putin in tara, societati cu o asemenea forta financiara.
Vanzare cu ilegalitate la pachet
Totusi, despre privatizarea companiilor romanesti de navigatie se vorbeste de mai multa vreme, fiind consemnate nominal in Hotararea de Guvern 563/1999, la rubrica Politici de privatizare. Cum celelalte doua societati detinatoare de nave au dat faliment de mai bine de trei ani, ne vom referi numai la Petromin.
Se arata, in hotarare ca aceasta societate va fi privatizata prin metode combinate, cu vanzarea prin negociere a