Ceea ce, personal, m-a mirat, a fost reactia celor cu care am vorbit si care, aproape toti, mi-au spus ca filmele au fost mai slabe decat anul trecut! Pun aceasta impresie doar pe seama nostalgiei, in general, a omului fata de timpul care trece, caci o analiza la rece a editiei de anul acesta aduce numai argumente ca selectia a fost cel putin la fel de reusita (oricum, cu aceeasi tusa-amprenta personala a lui Mihai Chirilov) ca si primele doua. De n-ar fi decat crema festivalului, pe care eu o consider sectiunea 3x3 - 3 regizori x 3 filme ale fiecarui regizor + cea 100%, adica integrala dedicata unui regizor (la care viseaza orice festival care se respecta), si asertiunea n-ar mai avea nevoie de alte argumente. Asta pentru ca 3x3 a insemnat Kim Ki-duk, Lars von Trier si Wong Kar-wai, adica trei regizori din varful varfului cinematografiei mondiale in momentul de fata; si pentru ca 100% a insemnat Bill Plympton, adica varful varfului in animatia americana.
La acestea se adauga cel putin un atu - marile premii recente ale celor mai mari festivaluri au fost prezente la Cluj: Palme d'Or (Cannes) 2003, adica Elephant, al lui Gus van Sant; Ursul de Aur (Berlin) 2004, adica Gegen die Wand/Cu capu-n zid, al lui Fatih Akin; si Leul de Aur (Venetia) 2003, adica Intoarcerea rusului Andrei Zviaghintev. La acestea se adauga filme "fierbinti", ca superbul Kill Bill Vol. 2, al lui Tarantino, venit direct de la Cannes (filmul, nu regizorul), ori The Ladykillers/Cum scapam de coana mare, al fratilor Coen.
Si la acestea se adauga si cel putin patru filme excelente din competitie: Reconstruction, al danezului Christoffer Boe, de-o frumusete ce te tine pironit in scaun o ora si jumatate; Wenn der Richtige kommt/ Cand alesu-ti iese in cale, helveto-german, semnat Oliver Paulus & Stefan Hillebrand, foarte sensibil; Aaltra, al belgienilor Benoit DelĂŠpine & Gustave Kerver