Acum citeva luni a aparut la Milano, in Colectia „Antipodi“ a Editurii 5 Continents, poate cel mai interesant studiu despre Medardo Rosso, precursorul sculpturii moderne, semnat de reputatul critic si istoric de arta italian Giovanni Lista, cercetator la CNRS si autor, intre altele, al compendiului La Scene Moderne (care poate fi consultat si la Institutul Francez din Bucuresti).
Medardo Rosso, Scultura e Fotografia repune in justa perspectiva contributia majora a lui Medardo Rosso la dezvoltarea sculpturii secolului XX si, de saptamina trecuta, se regaseste la Biblioteca Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti, fiind o donatie a autorului.
Fascinant, pe linga privilegiul de a urmari indeaproape viata artistica europeana a sfirsitului de secol XIX si nasterea, sub elaborarea inspirata a lui Rosso, a unor lucrari-cheie pentru arta moderna (La Ruffiana este prima lucrare care combina o sculptura cu ready-made, bustul femeii surmontind o usa frusta de lemn), care i-au inspirat direct, intre altii, pe Dégas (faimoasa Petite danseuse de 14 ans cu costum real), este privilegiul de a intra in culisele raporturilor dintre arta si putere, raporturi al caror reprezentant a fost, fara indoiala, Rodin. Desi fara Rosso „Rodin nu ar fi realizat niciodata al sau Balzac“, relatia lui cu sculptorul italian este departe de a fi fost magnanima.
Scrisa cu o deosebita pasiune, cartea pune in adevarata lor lumina rivalitatile dintre artisti, expozitiile determinante ale epocii, scrierile criticilor obiectivi sau rodinieni, dar mai ales releva pentru profesionistii artelor originalitatea operei lui Medardo Rosso. „O opera in mod radical noua, in fine emancipata de simbioza cu arhitectura... plasindu-se in punctul de convergenta dintre arta formei inserate in spatiu si artele imaginii, ca pictura si fotografia.“
Acum citeva luni a aparut la Milan