"Piata jucariilor este una cu un potential imens. Totusi, din cauza importurilor la negru, din vanzari anuale de 3400 miliarde de lei se regasesc in actele producatorilor si importatorilor doar 400 de miliarde. Restul nu exista decat in economia subterana.
Din aceasta cauza, s-a ajuns in situatia ca, dintre cei 90 de producatori de jucarii care existau inainte de 1989, astazi sa nu mai fie decat patru: Aradeanca, Condor, Noriel si Juno“, sustine George Constantinescu, presedintele Patronatului Romtoys, adica Uniunea Producatorilor si Importatorilor de Jucarii. Celor patru producatori li se adauga 26 de importatori.
Prin aceste firme s-au derulat, anul trecut, importuri in valoare de 32 milioane de dolari, potrivit datelor din vama, in timp ce exporturile au fost de 54 de milioane de dolari.
Statistic, am putea spune ca stam bine, dar, din pacate, nu exportam afara decat componentele accesoriilor pentru papusi Barbie, in jur de 30 milioane de dolari, iar de restul - jucarii din lemn fabricate in Ardeal, asa-numitele jucarii ecologice.
Cat priveste cheltuielile pe care le face anual o familie pentru a cumpara jucarii pentru un copil, potrivit unui studiu al Uniunii Europene, alocam din buget doar 24 de euro, in timp ce in Europa de Est, in tari Ungaria, Polonia sau Cehia, se cheltuiesc 110 euro anual per copil, in Ucraina - 58 de euro, iar in Turcia - 55 de euro.
Asta nu inseamna ca am fi mai saraci ori ca nu am cumpara jucarii copiilor nostri, ci faptul ca, neexistand o statistica exacta, nu se poate sti cu adevarat cat este aceasta valoare. “Am primit de la Ministerul Economiei si Comertului o statistica cu privire la piata jucariilor, dar care, din pacate, nu era conforma cu realitatea.
Multe firme, care, potrivit Codului CAEN, ar fi trebuit sa produca jucarii, produc mobila in prezent”, ne-a mai