Capacitati de productie ocupate pana in 2007, preturi de vanzare in crestere rapida, presiune mare din partea cererii, vizite permanente din partea unor contractori noi.
In agonie pana anul trecut, santierele navale romanesti incep sa ia parte la revigorarea industriei mondiale de profil si sa isi readuca aminte de vremurile bune de dinainte de 1990.
Este o perioada de boom aproape fara precedent. Suntem ocupati complet pana in 2006 dar avem comenzi si pentru 2007. Cu toate acestea, primim vizite aproape non stop din partea armatorilor straini. Exista cerere pentru toate tipturile de nave pe care le producem , sintetiteaza Stelian Stancioiu, director general al Severnav, situatia intregii industrii romanesti de constructii navale.
Principala vinovata pentru aceasta situatie este cresterea economica a Asiei (in special China si Japonia), care a determinat o ascensiune fara precedent a comertului maritim si a convins armatorii ca este cazul sa isi suplimenteze flotele.
Datorita cresterii puternice a cererii de otel pe piata chineza, comertul maritim cu materiile prime de baza pentru obtinerea otelului carbune si zacamant de fier se afla la maxime istorice. Aceiasi este situatia si la petrol.
Anul acesta se estimeaza ca navele vor transporta circa 1 miliard de tone de carbune si zacamant de fier, fata de 800 de milioane tone in 2001 sau 600 de milioane tone in 1991.
In plus, la nivel mondial exista o serie de reglementari noi in domeniul transportului petrolier si al gazelor lichide, care obliga armatorii sa isi inlocuiasca navele vechi cu nave noi, cu pereti dubli sau chiar tripli.
Urmare a actiunii celor doi factori, piata mondiala a constructiilor de nave se afla la maximul ultimilor zece ani: comenzile din nave reprezinta in prezent circa 21% din totalul flotei mondiale, dupa ce ani buni nu a iesit din intervalul 10 15%.