Spamul este unul dintre marile flageluri ale Internetului, alaturi de virusi si fraudele cu carti de credit. Pe plan mondial, companiile si utilizatorii individuali pierd miliarde de dolari din cauza spam-ului. Pierderile generate de spam se traduc prin spatiu ocupat pe servere, trafic intern inutil si, cel mai grav, timp si nervi irositi pentru "igienizarea" casutei de mail.
"Spamul inseamna, pur si simplu, timp irosit si bani pierduti", explica Bogdan Constantinescu, expert in securitate informatica la GeCAD Net. "Ignorarea problemei se traduce prin reducerea productivitatii angajatilor, in unele cazuri chiar cu 15%", adauga expertul GeCAD.
Fenomenul a devenit ingrijorator mai ales in statele unde traficul Internet este foarte intens, iar timpul alocat de utilizatori e-mail-ului este direct proportional. O companie occidentala care se ocupa cu securitatea e-mail-urilor a monitorizat nu mai putin de 841 milioane de scrisori electronice din intrega lume, 67% din acestea reprezentand spam.
La nivel mondial, pagubele anuale se ridica la 81,2 miliarde de dolari, conform unor date Softwin, unul dintre principalii producatori de solutii de securitate. In Romania, unde Internetul nu reprezinta un instrument de lucru atat de puternic, pierderile sunt mai mici.
Totusi, cele 270 de milioane de dolari pe an, la cat este evaluat raul produs de spam in tara noastra, nu reprezinta o suma neglijabila. Sa fie oare comanda "delete" singurul mijloc de a scapa de mesajele nedorite? Nicidecum, aceasta este solutia cea mai simpla. Producatorii de solutii de securitate au dezvoltat o intreaga industrie in jurul spam-ului.
Acestia dezvolta motoare de filtrare a mesajelor, din ce in ce mai performante. Totusi, o sita foarte deasa nu este solutia optima. De foarte multe ori, utilitarele antispam fac exces de zel, eliminand si mesaj