De curind am asistat la o premiera in peisajul educational romanesc: primul sondaj de opinie realizat la nivel national care si-a propus sa identifice care sint reprezentarile generale ale romanilor cu privire la educatie. Initiativa de a comanda un astfel de sondaj i-a apartinut Centrului Educatia 2000+, care a stabilit si topicile care au fost cercetate. Sondajul a fost realizat in luna mai 2004, pe un esantion reprezentativ la nivel national de 2209 persoane, de catre The Gallup Organization Romania si Metro Media Transilvania. Specialistii Centrului Educatia 2000+ au dorit sa identifice:
- relevanta educatiei asupra succesului in viata (bunastare);
- gradul de cunostere a sistemului de invatamint si a ofertei scolare de catre populatie;
- gradul de acceptare la care s-a ajuns astazi in ceea ce priveste existenta invatamintului privat;
- ce inseamna o scoala buna in ochii romanilor;
- gradul de incredere in sistemul de educatie, scoala si profesori;
- masura in care romanii doresc sa se implice in educatia copiilor lor;
- cum a primit populatia schimbarile care au avut loc in sistem din 1990 si pina astazi;
- daca in acceptiunea romanilor scoala este un loc care asigura sanse egale tuturor copiilor;
- daca romanii sint dispusi sa investeasca in educatia lor si dupa terminarea scolii;
- cum isi reprezinta cetatenii nostri invatamintul de astazi din punctul de vedere al calitatii si in comparatie cu invatamintul din Occident si cu cel din perioada comunista.
In materialul de fata ne propunem sa parcurgem mai toate problemele cercetate, cu intentia de a creiona cit mai fidel portretul invatamintului romanesc, asa cu este el vazut de majoritatea dintre noi, dar si cu dorinta de a puncta, acolo unde este cazul, tendintele de modernizare a acestuia, care, din nefericire, de multe ori nu isi