Festivalul Atelier de la Sfintu Gheorghe a ajuns la cea de-a XII-a editie, desfasurata intr-o varianta prescurtata, in perioada 9-14 iunie. Totusi, manifestarile din program – spectacole in concurs si in afara lui, ateliere de lucru, conferinte, lansari de carte, expozitii de fotografie – au tins sa acopere o arie larga de preocupari in domeniu. Din acest motiv aspectul eterogen, destul de departe uneori de ceea ce ne obisnuiseram a fi un spatiu de intilnire a noilor tendinte si directii de experimentare in arta scenica. Daca unele dintre manifestarile cuprinse in program s-au adresat in mod explicit oamenilor de teatru, altele si-au relevat acest destinatar doar dupa vizionare, cu prilejul discutiilor de seara. Din prima categorie au facut parte workshop-ul pe tehnici din Commedia dell’Arte, intilnirea Balkan Express, care si-a propus sa trateze despre dezvoltarea publicului, sau atelierul de lucru sustinut de Andrei Serban cu tineri regizori din regiune. Ele au platit tribut concentrarii la maxim a timpului alocat, impresia generala fiind aceea ca ar fi fost mult mai profitabile daca s-ar fi desfasurat pe durata mai multor zile. Cea de-a doua categorie a inclus, surprinzator, citeva spectacole in concurs.
Mult zgomot pentru nimic, in viziunea lui Giuseppe di Pasquale, de la Teatro degli Alchimisti &Lunaria din Catania, Italia, a devenit demn de retinut abia dupa ce i-am aflat premisele. El are la baza un studiu lingvistic, pornit, la rindu-i, din dorinta de gasi solutii unei probleme pe care, de altminteri, o impartasim, anume depersonalizarea si saracirea limbii in societatea moderna, dominata de media, talk-show-uri, reclame, enunturi laconice si fade. Raspunsul italian a fost un experiment teatral de revenire si reinventare a vechiului dialect sicilian. Interesant din aceasta perspectiva a fost, mai ales, pentru profesionistii prezenti – din pacate,