Formele moderne de retail au ajuns in primele patru luni ale anului la 17% din piata romaneasca, fata de 15% anul trecut, potrivit unui studiu al companiei de cercetari de piata GfK Romania.
Altfel spus, a sasea parte cumparaturilor pe care romanii le-au facut in primele patru luni ale acestui an pentru acasa, fie ca este vorba mancare, bautura sau orice alt produs de larg consum, au fost realizate in magazinele de tip modern - hypermarket, supermarket, magazine discount si magazine cash & carry.
"Apetitul romanilor de a face cumparaturi in magazine si centre comerciale civilizate este foarte mare. Acest comportament este accesibil pentru un numar din ce in ce mai mare de persoane, gratie investitiilor marilor retaileri", explica Dumitrescu. El adauga ca totusi Romania este cu mult in urma fata de tari situate in vestul Europei.
"Retailul modern acopera in tarile din Europa Centrala si de Est intre 47% in Polonia si aproape 70% in Cehia, si doar 15% pe piata romaneasca. Insa dupa multi ani de stagnare sau de dezvoltare lenta a structurii retailului, in 2003 am fost martorii unei dezvoltari intr-un ritm mai alert, tendinta care continua si in 2004", apreciaza Dumitrescu.
Anul 2003, cel mai bun de dupa revolutie la consum
Spre deosebire de alti ani 2003 a reprezentat primul an de crestere sensibila a consumului. De altfel, potrivit GfK Romania, anul 2003 a inregistrat cel mai mare consum din ultimii 6 ani.
"Cresterea fata de 1998 (anul care a reprezentat varful consumului din perioada 1998-2002), exprimata in dolari, a fost de 14%".
Potrivit acestuia, 2003 a fost un an cu o evolutie a consumului diferita fata de anii precedenti. Anul a inceput cu un consum mult sub asteptari, multi producatori devenind chiar ingrijorati de acel nivel scazut.
"Din prim