Cui i-e frică de Lars von Trier? În orice caz, iată trei oameni cărora nu le e frică: Ştefan Bălan, Mihai Chirilov şi Alex. Leo Şerban, care şi-au lansat volumul Lars von Trier: filmele, femeile, fantomele (Editura Idea Design & Print) în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania. Tot la TIFF s-a putut vedea aşa-numita "trilogie în E", compusă din filmele Elementul crimei, Epidemia şi Europa. Iată cum se încheie capitolul dedicat trilogiei: "în clipa aceasta, voi veţi ieşi din acest cerc vicios al discuţiei despre Memorie, Istorie, Epidemie şi vă veţi da seama că n-am spus de fapt nimic despre filme, nimic concret (...) totuşi închideţi ochii, aveţi răbdare şi mai ales încredere în cel ce vă vorbeşte (...), ştiţi că poate nu tot ce v-a spus este exact, poate nu tot este interesant şi în orice caz nu puteţi reţine tot... atîtea filme, atîtea poveşti, atîtea titluri (...) 9, 8, 7, 6... cînd voi ajunge la 0 veţi fi ajuns la capătul acestui paragraf..." Vă aminteşte de ceva? Autorii nu numai că nu se tem - se lasă contaminaţi de maniera lui von Trier, care-şi deschidea şi-şi încheia filmul Europa cu o hipnoză; după cum explică ei, capitolul "arată întocmai după chipul şi asemănarea celui de-al doilea film al trilogiei în E, Epidemic", fiind de fapt "articolul scrierii acestui articol (...) în care ar putea fi (şi chiar este) vorba despre o epidemie numită trierologie" şi care se încheie, "ca-n film, cu inevitabila contaminare a celui căruia îi este dat să scrie despre von Trier". Trierologia loveşte şi mai spectaculos în capitolul dedicat serialului de televiziune Riget, împărţit în unsprezece subcapitole (numărul de episoade din serial), dintre care primele zece se adună într-un edificiu hermeneutic extravagant şi seducător (unde sînt invitaţi, printre alţii, Shakespeare, Bachelard, Emily Brontë şi Corul Antic), pentru ca al unsprezecelea să deplasez