Dupa trei ani de scandaluri privind fondurile alocate de Centrul National al Cinematografiei (CNC), in peisajul cinematografic s-a ajuns la o aparenta stare de “pace si prietenie”, o data cu schimbarea regulamentului de selectie a proiectelor de film. Tinerii si “greii” cinematografiei romanesti au cazut la pace, prin mici sacrificii si compromisuri in ambele tabere.
Paradoxal, tinerii inscrisi anul acesta in concurs si care au adus in tara toate premiile importante, avind un palmares impresionant, vor fi judecati de o comisie formata din cineasti fara mari merite in acest domeniu.
Despre fisurile noului regulament doar Decebal Mitulescu, presedintele CNC, a acceptat sa ne vorbeasca, tinerii cineasti abtinindu-se de la comentarii cit timp lucrarile lor sint pe masa comisiei de evaluare.
Desi noul regulament prevede explicit ca, dintre membrii comisiei, cel putin doi sa fie profesionisti care au participat la realizarea unui film de succes in ultimii zece ani, comisia nou-infiintata e departe de un asemenea standard: Florin Mihailescu (Uniunea Cineastilor), Bogdan Dumitrescu (Asociatia Cineastilor), Geo Saizescu (Uniunea Autorilor si Realizatorilor de Film), Radu F.
Alexandru (Uniunea Realizatorilor si Creatorilor de Film si Audiovizual) si Dinu Tanase (Uniunea Producatorilor de Film si Audiovizual din Romania). De vina pentru asta sint si tinerii regizori. “Le-am propus sa se inscrie in juriu, insa toti au proiecte in concurs. Ei prefera sa faca filme, nu sa-si piarda vremea prin comisii.
Totusi, va spun, aceasta comisie este onorabila si chiar profesionista”, sustine Decebal Mitulescu. “Sacrificatul” din tabara tinerilor a fost tinarul Bogdan Dumitrescu, inscris ca membru al comisiei din partea Asociatiei Cineastilor.
Marele absent al acestei sesiuni de concurs este Ion Carmazan, un “abonat” al banilo