In scurta istorie a examenului asemenea performanta n-a fost atinsa niciodata. Capacitatea din '99 - primul an de examen, a fost accesibila pentru aproximativ 72 la suta dintre elevi.
Fata de anul cel mai prost ca rezultate, 2001 (cu un procent de promovabilitate de 71,17 la suta), cele 79,25 la suta ale lui 2004 se cuantifica intr-un numar de promovati mai mare - in cifre absolute - decat oricand, intrucat scaderea populatiei scolare n-a fost spectaculoasa (in 2000 s-au prezentat la examen 260.879 de absolventi, iar in 2004, 259.884).
Interesant este ca nu doar media examenelor de testare a crescut. In aceeasi surprinzatoare proportie au crescut anul acesta si mediile de absolvire a gimnaziului. Cifrele sunt graitoare. Numai in Capitala, in acest an, mai bine de jumatate din numarul total (22.658) de elevi au medii de absolvire a gimnaziului (cls. V-VIII) intre 8,00 si 10 (13.
760), ceea ce, sa recunoastem, reprezinta mai mult decat poate spera vreun diriguitor al Educatiei. A treia surpriza placuta a acestui an este ca, pe cale de consecinta, media de repartizare la liceu sau scoala de arte si meserii s-a ridicat, fata de anii anteriori, cu un punct, dupa cum declara chiar reprezentantii ministerului.
Fenomenul este firesc, pentru ca media de repartizare reprezinta media aritmetica dintre celelalte doua si, cum de anul acesta ponderea mediei de absolvire a devenit chiar mai mare decat in anii anteriori (50 la suta), am ajuns la performanta, cel putin in Capitala, ca pe acelasi tronson de medii (8,00-10,00), sa se distribuie jumatate din intreaga promotie de gimnazisti ai anului 2004.
Folosind acelasi algoritm, e de asteptat ca la nivel national din cei peste 300.000 de absolventi, mai bine de jumatate sa fi obtinut rezultate minunate. Nici la cei slabi nu stam de fapt prost, intrucat, chiar daca 20 la suta