Realizarea legaturii retelelor de transport nationale cu cele europene implica investitii de peste 1,7 miliarde euro, dar costurile sunt mai mari decat investitiile cuantificabile.
Dan Ioan Popescu, ministrul Economiei si Comertului, recunoaste ca efortul este al intregii economii: “Procesul de racordare a mediului economic romanesc la cel al UE presupune, in primul rand, un cadru de lucru la standarde comune cu cele practicate de piata UE“.
CAZUL ELECTRICITATII. “Procesul de interconectare a Sistemului Energetic National la cel al UE inseamna pentru operatorii nostri de diverse tipuri adevarata provocare“, spune Popescu. Provocarea se traduce la nivel corporatist dupa cum urmeaza.
Transelectrica este compania care administreaza magistralele electrice si este membru cu drepturi depline al Uniunii pentru Coordonarea Transportului Energiei Electrice (UCTE), sub egida careia functioneaza sistemul energetic european. Fara acest statut al Transelectrica nici nu s-ar fi putut vorbi despre incheierea Capitolului 14 – Energie privind aderarea la UE.
Investitiile necesare pentru primirea in UCTE s-au cifrat la peste 150 milioane euro. Alte sute de milioane de euro s-au facut si urmeaza pentru liniile Arad - Szeged si Oradea - Nadab - Beckescsaba, “filiera ungara“ fiind una dintre cele mai importante conexiuni la circuitul energetic al UE.
Volumul de investitii de care are nevoie Transelectrica ajunge la peste 450 milioane euro pana in 2007, data la care piata energiei din Romania va deveni 100% libera.
CAZUL GAZELOR. Transgaz este omologul Transelectrica in domeniul gazelor naturale. In afara de magistrala care leaga Ucraina de Bulgaria prin Dobrogea, un proiect de anvergura va debuta de indata ce studiul de fezabilitate va fi gata: proiectul Nabucco privind transportul de gaze din Turcia spre Europa Centr