Astazi este cea de-a treia si ultima zi in care pe cerul Bucurestiului mai poate fi vazut cel mai mare aparat de zbor din lume, Zeppelin NT. Miine, acesta va zbura spre Constanta, iar duminica si luni va fi oaspetele turistilor de pe litoral. Aeronava promoveaza imaginea noului autoturism BMW Seria 1 in 10 tari din centrul si estul Europei.
Un reporter al "Evenimentului zilei" a survolat ieri Capitala, timp de aproape o ora, in nacela gigantului zburator. Senzatia e colosala.
Inainte de a urca in vazduh (si o face de citeva ori pe zi, in reprize de cite 40-50 de minute), “monstrul” asteapta cuminte pe pista Aeroportului Baneasa. Pare o balena esuata pe plaja. Pe linga el, avioanele stationate in apropiere seamana cu niste libelule minuscule.
Avind o lungime de 74,7 metri, Zeppelin NT se apropie de dimensiunile unui teren de fotbal. De la distanta, nacela pare o cutie de chibrituri lipita de burta “balenei”. Dumnezeule, unde au loc 10 oameni intr-o chestie asa de mica? La locul faptei, “cutia de chibrituri” isi arata dimensiunile: peste 10 metri lungime, aproape doi metri latime.
O data intrat in ea, te simti chiar confortabil. In orice caz, mai confortabil decit intr-un avion Airbus sau Boeing.
Gata, se ridica! Mai intii “botul”, apoi “corpul”. In citeva zeci de secunde, “monstrul” zburator e la 300 de metri deasupra pistei. Se ridica pe verticala, apoi isi incepe plutirea pe orizontala. Golul din stomac, de neevitat la avioane, aici practic nu exista.
E drept, si viteza e mult mai mica: 60 km/h, desi ar putea ajunge usor la 80 km/h, ba chiar si la 125 km/h. Zeppelinul zboara la trei-patru sute de metri inaltime, rareori urcind pina la cinci sute. La calatoriile lungi isi fixeaza traiectorii mai inalte, de pina la 2.600 metri, insa deasupra Bucurestiului nu e cazul.
Pilotul, un neamt, are aerul ca se plimba cu