Flota romaneasca si-a macinat semetia, ruginind "la ancora", sau a fost "ascunsa" prin diverse manevre - pe cat de inteligente, pe atat de ilicite - prin cotloanele cetoase ale epocii postdecembriste.
Subiect de dispute, dosare, mai mult sau mai putin penale, comisii si alte batalii politico-mercantile, "celebra" flota pierduta, mai mult in scripte, a primit un colac de salvare, convertit intr-un set de facilitati financiare, din partea Ministerului Transporturilor.
Facilitati pentru nave mici si mari
Documentul nascut in scopul de a revitaliza acest segment al transporturilor a fost elaborat de catre specialistii Directiei Generale de Transporturi Navale din cadrul MTCT si, potrivit afirmatiilor directorului general, Ion Jercan, "prin facilitatile ce vor fi acordate proprietarilor de nave, va face sa renasca flota".
Astfel, actul normativ, ai carui germeni au dospit prin sertarele ministeriale inca din vremuri basesciene, se adreseaza "tuturor navelor ce arboreaza pavilion roman si este operat de o persoana juridica romana".
De altfel, in acceptiunea respectivei Ordonante, de facilitatile financiare preconizate pot beneficia atat nave maritime cu un tonaj brut mai mare de 500 de tone, cat si remorchere sau "nave de pasageri de navigatie interioara cu o capacitate de transport de cel putin 20 de persoane".
Mai precis, in spiritul documentului, si un iaht mai "procopsit", inregistrat pe o firma, poate accede la un ajutor financiar.
Statul subventioneaza 25% din pretul navelor
Articolul 5 al recentei Ordonante privind dezvoltarea si modernizarea parcului de nave sub pavilion roman, destinate transportului public, mentioneaza o parte din facilitatile de care pot beneficia armatorii: scutirea de impozit pe profit pentru un numar limitat de ani, cu conditia ca acest profit sa fie reinvestit i