Titularizarea incompetentelor
Rezultatele recentului concurs de titularizare pe post a profesorilor din invatamintul preuniversitar, organizat de Ministerul Educatiei si Cercetarii in colaborare cu Universitatea Bucuresti, au stirnit, se pare, insatisfactia tuturor: atit a profesorilor candidati si a reprezentantilor ministerului, cit si a cadrelor didactice – universitari si preuniversitari – care au corectat lucrarile, unii nemultumiti de notele foarte mici obtinute, ceilalti de „calitatea“ submediocra a majoritatii tezelor. Cum am facut parte din echipa de corectori de la Facultatea de Litere, am avut prilejul sa vad cum gindesc si cum scriu unii dintre cei care ii invata (sau ar trebui sa ii invete) pe copiii nostri sa citeasca, sa se exprime si, nu in ultimul rind, sa gindeasca.
Din cele peste 600 de lucrari adunate din toate judetele tarii, procentul celor cu note cuprinse intre 7 si 9,80 nu depaseste 15-20%, majoritatea notelor obtinute situindu-se intre 5 si 7, in vreme ce sub 5 – nota minima pentru titularizare – s-au plasat alti 15-20% dintre candidati. Trebuie spus ca cele mai bune rezultate s-au inregistrat la Bucuresti, aici obtinindu-se si majoritatea notelor mari. Profesorii candidati au avut de rezolvat trei tipuri distincte de subiecte: sa realizeze un eseu despre comediile lui Caragiale, care sa contina si comentariul lor pe marginea unui citat din studiul lui Maiorescu (omis sistematic de cei mai multi candidati!), sa rezolve un subiect de limba – care includea probleme de stilistica, de ortoepie, de vocabular, pe linga clasica analiza morfo-sintactica – si un alt treilea punct, de metodica, ale carui cerinte erau sa construiasca proiectul unui curs optional adresat fie elevilor de gimnaziu, fie celor din ciclul liceal, sa defineasca si sa exemplifice una dintre metodele de predare utilizate in clasa.
Univers