Institutul National de Cercetari Aeronautice (INCA) pare sa fi gasit solutia pentru a revigora aviatia civila. Cel putin asa cred specialistii care lucreaza la un nou proiect avand drept scop infiintarea Companiei Nationale de Transport Aerian Regional in parteneriat public-privat.
Potrivit lui Catalin Nae, directorul proiectului, noile aeronave de pasageri vor avea un numar limitat de locuri, 10, vor zbura la joasa inaltime, in jur de 3000 de metri, iar biletul va costa cu 50% mai putin decat ceea ce se plateste in prezent pe rutele similare. Scaderea este explicabila prin reducerea taxei de survol si a celei de aterizare.
„Noua aeronava va ateriza pe aerodromuri sau pe piste semiamenajate, cum ar fi chiar izlazurile comunale“, sustine Catalin Nae. Proiectul propus de INCA reprezinta o noutate pe piata mondiala a aviatiei civile, ceva similar incercand sa faca NASA prin Programul SATS.
Noul sistem aeronautic are trei componente - aeronava, aerodromurile si infiintarea noului concept de transport, din „usa in usa“. De fapt, cele trei directii poarta nume semnificative - Aerotaxi, Aerosistem si Aeronet.
Cetateanul interesat sa circule cu aerotaxiul va calatori cu masina personala, cu taxiul sau cu un mijloc de transport mai putin pretentios - carul cu boi sau caruta (depinde de zona) - pana la aerodromul cel mai apropiat, respectiv izlaz, apoi se va urca in aeronava urmand sa ajunga la locul dorit. Trebuie spus ca viitoarele aeronave nu vor circula pe linii drepte, ci in triunghi.
Adica se va face escala, daca este cazul, acolo unde localitatea respectiva are amenajat un astfel de spatiu. ”E drept, mergand la o altitudine mai mica, in jur de 3000 de metri, si turbulentele atmosferice vor fi mai mari, deci, aeronava va fi mai zgaltaita.
Dar noile aeronave sunt mult mai inteligente si mai performante