Utilizatorii celui mai popular serviciu online - e-mailul - obisnuiau sa creada ca cel mai enervant lucru posibil pe care il poti intalni in spatiul virtual este spam-ul (e-mailurile nesolicitate). Acum, ei trebuie sa se gandeasca de doua ori inainte de a ajunge la o concluzie. In ultimele luni, un fenomen mult mai periculos a inceput sa bantuie casutele de e-mail, comenteaza Financial Times: asa numitul "phishing".
Termenul are o etimologie neclara - reprezinta o combinatie intre vechea tehnica a hackerilor numita "phone phreaking", pe care acestia o utilizau ca sa se aleaga cu convorbiri telefonice gratuite, si "fishing", adica "pescuitul" dupa informatii si detalii personale pentru a le folosi in scopuri ilicite, de regula pentru a devaliza conturile bancare ale victimelor.
Ce inseamna, mai exact, phishing? Raspunsul vi-l pot oferi punand o noua intrebare. Ati primit vreodata un e-mail prin care sunteti anuntati ca, dintr-un motiv sau altul, trebuie sa retrimiteti pentru confirmare toate datele personale catre banca cu care lucrati, sau catre o alta institutie care are nevoie de anumite informatii despre dumneavoastra? Aceste e-mailuri contin, de regula, un link catre un site aparent respectabil, care arata foarte asemanator cu site-ul bancii sau al institutiei respective, invitandu-va sa completati un formular cu numele, adresa, datele cartii de credit, sau numele de utilizator si parola. Adica suficiente date pentru ca cel care a gandit toata aceasta schema sa va jefuiasca.
Fenomenul se afla pe o curba ascendenta ingrijoratoare, mai ales in Statele Unite. Un sondaj realizat de institutul de cercetare Gartner, pe un esantion de 5.000 de persoane, a ajuns la concluzia ca aproape 2 milioane de americani au fost inselati in ultimul an prin aceasta metoda, bancile suferind pierderi de 2,4 miliarde $.
Astfel,