La finalul acestui an, in jur de 120 de sate din Romania ar fi trebuit sa aiba fie drumuri comunale asfaltate, fie alimentare cu apa sau canalizare, facute cu fonduri europene nerambursabile prin programul SAPARD. Cu o singura conditie: cei 150 de milioane de euro acordati de Uniunea Europeana in prima transa sa fie cheltuiti pina la 30 septembrie 2004.
Cu trei luni inainte de termenul-limita, s-au efectuat lucrari de aproape 40 de milioane de euro, adica mai putin de o treime din banii alocati. Daca autoritatile romane nu vor reusi sa finalizeze toate lucrarile si sa cheltuiasca banii europeni in iulie, august si septembrie, fondurile ramase vor fi returnate la Bruxelles si nu vor mai putea fi folosite.
Conform unor specialisti in domeniul constructiilor, in urmatoarele trei luni, chiar daca se va lucra in foc continuu pe santierele SAPARD, tot nu se vor mai putea cheltui decit inca maximum 50-60 de milioane de euro.
Ceea ce inseamna ca autoritatile romane nu vor reusi sa absoarba decit cel mult doua treimi din banii SAPARD, iar aproximativ 40 de sate nu vor avea sansa sa se apropie cit de cit de mediul rural european al secolului XXI.
Prin SAPARD sau Programul special de pre-aderare pentru agricultura si dezvoltare rurala, Uniunea Europeana doreste sa sustina financiar rezolvarea problemelor din sectorul agricol si atingerea exigentelor comunitare pentru zonele rurale ale tarilor candidate la integrare.
SAPARD este impartit in mai multe subcapitole (sau masuri, cum sint denumite oficial), in functie de sectorul pe care il sprijina. Masura 2.1, “Dezvoltarea si imbunatatirea infrastructurii rurale” acorda bani pentru asfaltarea de drumuri comunale, alimentari cu apa si canalizare.
Pina in 2007, Romania are la dispozitie aproape jumatate de miliard de euro pentru aceste investitii, bani europeni nerambursabili