Orice analist politic care vrea sa para serios si competent face dese trimiteri la sondajele de opinie. Graficele cu evolutia simpatiilor electorale pe partide, gradul de incredere in principalii lideri politici si alte informatii de acest gen fac obiectul unor intense dezbateri la radio sau pe ecranele televizoarelor. De altfel, lumea contemporana este obsedata de sondajele de opinie.
Se masoara orice, de la increderea in liderii politici la anti-americanism, la atitudinea fata de imigranti sau popularitatea Uniunii Europene. Este greu de spus daca aceasta avalansa de date ne ajuta sa intelegem mai bine ceea ce se intampla in jurul nostru sau, din contra, mai mult ne confuzioneaza. Dupa cum este greu sa faci politica sub lupa si sub teroarea "testelor de opinie".
Abilitatea de a comunica si de a manipula opinia publica devine semnificativ mai importanta decat greutatea argumentelor. In acest context, vicepresedintele Partidului Democrat Constanta, Dumitru Moinescu, este de parere ca sondajele de opinie pot influenta in economia partidelor sau a candidatilor in masura in care se fac pe baza unor strategii.
Pe de alta parte, Moinescu crede ca "exista si sondaje de opinie care creeaza lene, dar, pentru mine, aceasta metoda sociologica mi-a aratat corect unde ma aflu". Liderul democrat l-a citat pe un apropiat al regelui Carol al II-lea, care ii spunea: "Maria ta, inteleg sa iti angajezi laudatori, dar este prea mult sa ii si crezi".
Sondajele de opinie, chiar si cele facute profesionist si onest, manipuleaza inerent populatia. Inclusiv atunci cand este vorba de formarea preferintelor electorale. Este cunoscut faptul ca, la alegerile locale din aceasta vara, sondajele de opinie nu i-au ajutat prea mult pe liderii de la Constanta ai Partidului National Taranesc Crestin Democrat.
De aceea, presedintele Liviu Scarlat e