C.C. Buricea-Mlinarcic
Tragicul &alte note subiective
Editura Eikon, Biblioteca Teatrul Imposibil, Cluj-Napoca, 2004, 110 p.
Proiectul editorial al Teatrului Imposibil este cea mai importanta initiativa a literaturii de teatru din recent incheiata stagiune. A publica o colectie care sa contina dramaturgie romaneasca contemporana si studii de teorie teatrala este nu doar o proba de imens curaj intr-o piata editoriala atit de precara a cartii de teatru, dar si un act de sfidare a prejudecatilor anchilozante care proclama cu dezinvoltura lipsa unui public interesat de aceste aparitii. Ne confruntam, de fapt, cu o lacunara – daca nu chiar inexistenta – analiza sociologica a destinatarilor volumelor de/despre teatru, de unde vine si dezinteresul sau scepticismul in ceea ce priveste vandabilitatea operelor in cauza, care, de cele mai multe ori, atunci cind sint publicate, nu beneficiaza de campanii publicitare corespunzatoare, trecind adesea neobservate. Pe de alta parte, publicul cititor de teatru trebuie cultivat in zona predilectiei pentru o literatura dramatica autentica si a unui instrumentar absolut necesar unei receptari adecvate. O biblioteca de teatru – cum e cea initiata de Teatrul Imposibil si Editura Eikon – care sa legitimeze printr-o selectie riguroasa valoarea cartilor publicate – constituie un demers literar specializat indispensabil in spatiul nostru teatral.
Pina acum, Biblioteca Teatrului Imposibil a publicat cinci dramaturgi (Radu Tuculescu, Radu Macrinici, Dumitru Crudu, A.P. Cehov si Stefan Caraman) si doua exegeze extrem de importante: Teatralizarea si reteatralizarea in Romania (1920-1960) de Miruna Runcan – un studiu fundamental de recuperare teoretica, si nu numai, a unor etape emblematice in istoria teatrului romanesc – si Tragicul &alte note subiective de C.C. Buricea-Mlinarcic – o perspectiva inedit