Vreo 250 de euro si un telefon la firma de turism Filadelfia din Bistrita-Nasaud - aceasta este reteta de a ajunge in spatiul Schengen, fara a-ti bate capul cu respectarea vreunei legi romanesti sau straine. Cand am sunat pentru rezervare, mi s-a spus scurt si la obiect: "Se rezolva toate problemele. Firma nu te acopera cu bani la vama, dar sigur o sa se gaseasca cineva sa te ajute".
Miercuri, pe la ora 15, la marginea Aradului soseste unul dintre autobuzele de la Filadelfia. Din vehiculul cu numarul de inmatriculare BN-74-TAB coboara un ins trecut de 30 de ani, spilcuit, rotunjor la fata ca un activist PCR. "Cati bani ai la tine?", este prima intrebare, in timp ce grabeste pasul spre doi olteni cu papornitele sprijinite de zid in asteptarea masinii de Spania.
De-abia apuc sa-i spun de cei 400 de euro, ca dicteaza: "Baga-ti bagajul si urca in autobuz. Rezolvam imediat totul". Aflu mai tarziu ca barbatul se numeste Calin Coman si, conform legitimatiei din piept, este sofer la Eurolines. In realitate, omul este sef peste soferi, reprezentantul firmei Filadelfia, ghid si un fel de vataf peste calatori.
Nu lasa nimic la intamplare, nici macar asezatul pe scaune. Pe primele locuri, langa sofer - vreo patru fetite cu tricou pana-n buric, unghii vopsite in verde fosforescent si dotate cu genti de vinilin marca Puma. In spatele lor vin muncitorii si vreo sase colorati, cu bicepsii modelati la spart de seifuri cu barosul prin Europa.
Pe ultimele locuri cateva familii de amarasteni, cu tot cu copii, plecati sa-si viziteze rudele din Spania. Nici nu pleaca bine autobuzul de la marginea Aradului si sunt chemat la ordine. Raman fara pasaport si imediat apare asigurarea medicala de 230.000 de lei, valabila "cinci zile cat e sejurul in Spania", dupa cum sunt instruit.
Seful soferilor ma priveste cu neincredere si incepe in