Absolventă a Literelor bucureştene, redactor la "Observator cultural" şi o prezenţă publicistică discretă dar inteligentă, Ana Maria Sandu nu corespunde profilului curent al poetului tânăr de azi: autor prolific şi uşor nonconformist (aprox. o carte de versuri pe an), cenaclist zgomotos şi cam vanitos (scrie manifeste şi dă replici prin reviste). Publicat anul trecut, delicatul poem Din amintirile unui Chelbasan convieţuieşte, alături de celelalte producţii lirice ale momentului, la fel de discret pe piaţa noastră literară, oricum deficitară la capitolul distribuţie şi promovare. Anei Maria Sandu i-au mai apărut în studenţie nişte Poeme de tranzit (Editura Punct, Tg. Jiu), o carte mai mult ca sigur nerelevantă, îndeosebi prin tirajul provincial ca şi inexistent. Motiv pentru care, redacţia României literare a considerat abia acesta debutul ei adevărat, nominalizând prezentul volum la Premiile de Debut ale revistei.
Din amintirile unui Chelbasan face parte din prietenoasa familie a poemelor aşa-zis ludic-minimaliste, mici romane în versuri considerate îndeobşte marginale estetic, prizate îndeosebi după '89, deşi îşi pot găsi o strălucitoare ascendenţă antedecembristă: poemele lui Mircea Ivănescu cu Mopete, cele cu Julien Ospitalierul, Detectivul Arthur sau cu Reparata ale lui Emil Brumaru. Alături de Nea Gică frizerul din Bucla de T.O. Bobe şi de Tina, Fata din lift-ul blocului B zero de Bogdan Iancu, Ana Maria Sandu ne propune în acest poem biografic un personaj la fel de simpatic şi de pitoresc: micuţa Ana, fetiţa tunsă chilug din tabăra de la Năvodari, poreclită de colegii ei Chelbasan. Alcătuită din trei părţi, această sensibilă biografie narativă în versuri (poemul ca mimesis al prozei), realistă şi "autentică", construită cu o simplitate dezarmantă, minim metaforică şi fără artificii stilistice îşi dezvăluie lirismul tocmai din aparentul dezint