Dupa integrarea in UE, piata auto din Romania va suferi un soc
Dupa aderarea la Uniunea Europeana, posesorii de autoturisme cu anul de fabricatie sub 1998 nu isi vor mai putea vinde masinile asa cum sint acestea in prezent. In schimb, actualii proprietari vor putea circula cu aceste autoturisme atit in Romania, cit si in UE.
Daca vor dori insa sa le vinda si dupa preconizatul termen al aderarii la UE, 1 ianuarie 2007, ei vor trebui sa investeasca citeva sute bune de euro pentru a-si trece motorul pe Euro 4. Insa pentru posesorii de autovehicule mai vechi de 15-20 ani costurile sint prea mari si exista doua solutii: ori vinzarea acum, in anii care au mai ramas pina la integrare, ori cimitirul de masini.
In domeniul transporturilor auto, integrarea Romaniei in Uniunea Europeana a dat nastere unui euro-mit, adica unei situatii de fapt, de cele mai multe ori “apocaliptica”, ce va afecta masiv populatia Romaniei dupa integrare, dar care nu este conforma cu realitatea.
In acest caz, este vorba de imposibilitatea de a mai circula cu masini care nu corespund standardelor in vigoare ale UE, inclusiv cu vechiile Dacii sau cu masini straine mai vechi de 9-10 ani, atit in tara, cit si in celelalte state membre.
Care este insa realitatea? Dupa 2007, in Romania nu vor mai putea fi inmatriculate decit autoturisme care corespund normelor de poluare Euro 4, indiferent daca e vorba de masini noi sau second-hand.
Aceasta masura a fost acceptata de Romania in negocierile de integrare in Uniunea Europeana, conform capitolului noua, “Politica in domeniul transporturilor”, inchis provizoriu la sfirsitul anului trecut.
Ceea ce inseamna ca posesorii de masini mai “slabe” decit cele cu motorizare Euro 4, respectiv cele mai vechi de 9-10 ani, nu le vor mai putea vinde si, prin urmare, reinmatricula dupa ce Romania va i