Emilia DROGOREANU
Influente ale futurismului italian asupra avangardei romanesti. Sincronie si specificitate
Cuvint inainte de Marco Cugno,
postfata de Ion Bogdan Lefter,
Editura Paralela 45,
Colectia „Deschideri“,
Pitesti,
2004, 440 p.
Acum patru ani, Emilia David era o studenta interiorizata, de o distinctie sobra si rezervata, preocupata de teatru si colaboratoare la revista studenteasca Litere noua a Facultatii de Litere din Universitatea Bucuresti. Desi mi se parea ca intuiesc in seriozitatea ei o personalitate en herbe, nu banuiam ca intr-un timp relativ scurt va ajunge specialista in futurism. Devenita, prin casatorie, Drogoreanu si stabilita in Italia, a ajuns, in 2002, licentiata a Universitatii din Torino si doctoranda a lui Marco Cugno, principalul expert italian in materie de avangarda romaneasca, specializindu-se si in jurnalism cultural. Pe scurt: o metamorfoza impresionanta si, ca sa ma exprim in termeni futuristi, „fulminanta“.
Futurismul, direct de la sursa
Recent aparuta la Editura Paralela 45, Influente ale futurismului italian asupra avangardei romanesti. Sincronie si specificitate indreptateste toate consideratiile de mai sus.
Ea recupereaza, intr-o versiune modificata, o parte a tezei de licenta torineze. „Noi, fata de lucrarea initiala, sint mai ales capitolele dedicate revistelor, in special cel despre 75 HP, cel despre Ion Vinea si cel despre Ilarie Voronca“, noteaza Marco Cugno in Cuvintul inainte al cartii. Atit Vinea si Voronca, cit si Stephan Roll si Urmuz beneficiaza de adevarate capitole monografice, elementul de noutate fata de abundenta exegeza anterioara constind in centrarea discutiei asupra componentei futuriste a creatiei lor, atent contextualizata, fara supralicitari. Ideea de baza a studiului este rolul decisiv al fut