De asemenea, cumparatorii ar putea sa gaseasca in piete o lista de preturi maxime orientative (tinandu-se cont de piata, zona geografica s.a.m.d.), fara insa ca respectivele preturi sa fie obligatorii pentru vanzatorii de la taraba.
Aceste masuri nu pot fi insa decat temporare si ele "lucreaza" mai mult la psihologia cumparatorilor: in cazul unor variatii mari de pret, nejustificate, acestia sunt incurajati sa cumpere din alte locuri, mai ieftin, si sa-i lase pe speculanti cu buza umflata. "Nota care va fi prezentata in sedinta de guvern nu ofera solutii de control al preturilor pentru a elimina retelele de speculanti.
Simpla impunere a unor preturi orientative (maximale) pentru solutionarea disfunctionalitatilor din pietele agroalimentare nu este suficienta, fiind nevoie ca administratiile publice centrale si locale sa aiba in vedere si masuri de combatere a retelelor de intermediari", au declarat pentru Adevarul surse guvernamentale.
De mentionat ca introducerea mercurialului contravine atat Legii concurentei, cat si normelor U.E. Pentru Romania, momentul a venit prea tarziu, avand in vedere ca, pana in 1982, mai multe tari membre ale Uniunii aveau preturi reglementate pentru diverse produse, de la paine la ciocolata.
Mai mult, in patria liberalismului economic, Statele Unite, intr-o perioada de criza a anilor '70, administratia a intervenit direct si brutal inghetand preturile si salariile pentru un anumit interval de timp.
In documentul prezentat Executivului se propune mai intai interventia autoritatilor competente care sa rupa lantul format de vanzatori si administratorii pietelor, de pe urma carora traiesc si politisti, si gardieni, si medici sanitar-veterinari etc. "Abia dupa o astfel de interventie, masurile privind preturile pot avea succes", au precizat sursele citate.
Nota inaintata Gu