La 300 km de Viena, Salzburg atrage, in fiecare an, mii de turisti, dar si de rafinati iubitori ai muzicii, care „invadeaza“ linistitul oras patriarhal, pentru a patrunde in lumea veacului al XVIII-lea, strabatind stradutele inguste de-a lungul carora te imbie la tot pasul cafenele cochete, restaurante ascunse sub arcade, elegante si discrete, dar si mici magazine in care rochiile tiroleze (extrem de scumpe), diamantele si „suvenirurile“ atrag ca un magnet. Turistii se bucura de plimbari cu trasura trasa de cai impodobiti, pentru ca seara, in smoching si rochii lungi, cu paiete si bijuterii de o eleganta fastuoasa, dar de bun-gust, iubitorii muzicii sa isi bea sampania pe una dintre numeroasele terase, inainte de a intra in legendarele sali de spectacol sau de concert Festspielhaus sau Mozarteum, unde, din 24 iulie pina in 31 august, se desfasoara, anul acesta, o noua editie a celebrului festival.
Intr-o asemenea atmosfera de eleganta si rafinament, tentatiile artistice sint irezistibile si, in ciuda preturilor adesea prohibitive, salile sint pline, biletele fiind epuizate, in general, cu mult timp inainte de evenimentul respectiv.
Am avut privilegiul sa asist la citeva momente interesante, incepind cu cele doua extrem de controversate productii de opera, a caror premiera a avut loc anul trecut, reluate acum intr-o noua distributie. Este vorba, in primul rind, despre Rapirea din Serai de Mozart, care, in viziunea regizorului Stefan Herheim si a scenografei Gottfried Pilz, debuteaza cu aparitia unor personaje nude, care apoi se imbraca in fata publicului, pierzindu-se printre perechile de „miri si mirese“ care se agita in jurul unui imens tort de nunta (taiat in felii). Personajele mimeaza, pe podea, actul sexual, deschid pachete cu „daruri de nunta“, din care apar obiecte intime, dar si o masina de spalat sau un aragaz la care, in actul II, Blonda